سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سربازسایبری
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده

 

 

 

در مورد بندگی و عبدخدا بودن توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ –خداوند هر چه را که بگوید باش می شود. خدا به ما اختیار و آزادی داده است. من مختار هستم که یک لیوان آب را روی دستم بریزم یا نریزم ولی اگر روی دستم بریزم دستم خیس می شود و اگر نریزم ،دستم خیس نمی شود. نمی توانم بگوییم که من دوست دارم آب روی دستم بریزم ولی دستم خیس نشود یا اینکه بگویم :من دوست دارم آب روی دستم نریزم و دستم خیس بشود .

خداوند در این عالم به ما اختیار داده است که می توانیم از خدا اطاعت بکنیم یا نکنیم. اما اگر اطاعت کردید فلان تبعات را دارد و اگر اطاعت نکردید تبعات دیگری را دارد. خالق از تبعات خبر دارد.

بعضی ها می گویند که اگر ما مختار هستیم چرا در بعضی مواقع احساس می کنیم که هیچ اختیاری از خودمان نداریم. جواب این سوال را امام صادق(ع) داده اند که ما نه مطلقا مجبور هستیم و نه مطلقا آزاد هستیم. یعنی حدوسط جبر و اختیار. ما اختیار داریم که کلید برق را روشن کنیم یا خاموش کنیم ولی در اداره ی برق سیمی وجود دارد که اگر قطع بشود، دیگر این کلیدهای برق خانه با دست ما کار نمی کند. اراده و اختیار ما در حد کلید های برق خانه مان است. ولی سوئیچ دست ما نیست و در دست خداست.

پس ما می توانیم کارهایی را انجام بدهیم یا ندهیم. ما می توانیم بنده ی خدا باشیم یا نباشیم. اگر ما بنده ی خدا شدیم یک آثاری دارد و اگر بنده ی خدا نشدیم آثار دیگری دارد. نمی شود که ما بنده ی خدا نباشیم و آثار بندگی را در وجودمان داشته باشیم.

امام کاظم (ع)از کوچه ای عبور می کردند و شنیدند که از خانه ای صدای ساز و آواز حرام می آید. خدمتکار بیرون بود. امام از او پرسید که صاحب این خانه آزاد است یا بنده ( یعنی صاحبخانه در قید اوامر الهی است یا بی قید است). خدمتکار گفت که صاحب آزاد است. و تعدادی غلام دارد. امام فرمود: او آزاد است که این صداها از خانه اش بلند می شود. ارباب از خدمتکار سوال کرد که چرا دیر به خانه آمدی و خدمتکار داستان را توضیح داد. صاحب خانه فردی بنام بشر حافی بود که از متمولین بود. او پای برهنه از خانه بیرون آمد( درعرب به پای برهنه حافی می گویند) و دنبال امام رفت و گفت که من تا امروز آزاد بودم ولی از الان می خواهم عبد باشم. کسانی که آزاد هستند فکر می کنند آزاد هستند زیرا یا بنده هستند یا برده. زیرا انسان موجودی وابسته است. یکی از نیازهای فطری ما پرستش است.

در سوره یوسف داریم که می خواهید یک خدا داشته باشید یا چندین خدا؟ راضی کردن یک خدا راحت تر است. کسانی که بنده ی خدا هستند، یک خدا دارند که نامش سریع الرضا است. و کسانی که بنده ی این خدا نیستند، بنده ی خداهای دیگر هستند. برای تک تک امور زندگی شان یک خدای جداگانه دارند خوراک ،سیرت، شهوت و ... روایت داریم که هر کس که چند خدا داشته باشد بیچاره می شود. اگر مردم یک خدا داشته باشند آرامش بیشتر و اضطراب کمتری دارند. ماه رمضان ماه بندگی است.

بزرگان ما اول عبد بودند و بعد کارشناس مذهبی وعالم بودند. خداوند می فرماید که تو عبد باش ما همه ی عالم را در تسخیر تو قرار می دهم




موضوع مطلب :

          
شنبه 93 اردیبهشت 13 :: 1:26 عصر