سربازسایبری آخرین مطالب
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها(مأوا)، دکتر فهیمه فرهمندپور، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که در جمع دانشجویان شرکت کننده در هشتمین اردوی سیاسی در کارگاه«زن دراسلام» (نقش ها و مسئولیت ها) سخن میگفت در ابتدای سخنان خود از مستمعین خواست ذهن خود را از رسوب بسیاری از مفاهیمی که به غلط از آنها تعبیر به آموزههای دینی می شود خالی کنند.وی در مقدمه سخنان خود به ضرورت مقدم دانست مبانی تکوینی جنسیت بر مباحث تشریعی پرداخت و گفت: امروز این سوال مطرح است که در نگاه دینی زن از حیث آفرینش، متفاوت از مردان است یا نه، چرا که میبینیم که مباحث تکوینی بر تشریعی سایه میاندازد و این ابهام پیش میآید که نکند نصف بودن دیه و ارث زن یا گاهی مورد قبول قرار نگرفتن شهادت زن نشانه این است که زنان در نگاه دینی نصف مردان مورد توجه هستند و گاهی حتی مورد اعتماد خداوند قرار نمیگیرند. دکتر فرهمندپور با بیان این که گاهی رسوبات فرهنگی به نام آموزههای دینی به اذهان القاء می شود، گفت: توهم به دینداری بسیار بدتر از تظاهر به دینداری است، چون متظاهر به دینداری حداقل خود می داند دیندار نیست امام کسی که دچار توهم دینداری شده از حقیقت موضوع بی خبر است.وی افزود: امروز در جامعه ما با توهم دینداری روبرو هستیم و گاهی مواریث غلط فرهنگی را با آموزههای وحیانی به اشتباه میگیریم، مواریثی که متأثر از مفاهیم تحریف شده تورات است .عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که خلقت حوا از گل رقیق شده آدم یکی از مفاهیمی است که در تورات مطرح شده است، گفت: رسوب این مفاهیم به خوبی در فرهنگ غربی قابل ارزیابی است و در 150-100 سال پیش یکی از مباحث اروپا این بود که آیا اصلازن را می توان انسان تصور کرد یا نه، زن از حیوان فراتر و از مرد فروتر است.وی تعبیر قرآن درباره آفرینش انسان را بسیار متعالی خواند و اظهار داشت: قرآن از تعبیر «نفس» درباره زن استفاده میکند، یعنی زن از جنس مرد آفریده شده است، همان گونه که قرآن همین تعبیر را درباره پیامبر دارد و میفرماید پیامبررا از جنس خودتان آفریدیم، زن هم نه از مرد برتر است و نه فروتر. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: از نگاه قرآن عصاره وجود زن و مرد متفاوت نیست اما گاهی «اسرائیلیات» (داستانهای یهودی که به شکل حدیث جعلی درآمدهاند) در فرهنگ ما رنگ و بوی دین و قالب «قال رسول الله (ص) وقال "صادق(ع)» به خودمیگیرد.وی ادامه داد: در تورات می خوانیم وقتی شیطان سراغ آدم رفت و نتوانست او را فریب دهد، مکرش بر حوا چیره شد و حوا آدم را وسوسه کرد یعنی حوا از شیطان هم وسوسه کننده تر است اما در قرآن آمده است«فوسوس لهما الشیطان» تفکر قرآنی میگوید شیطان هر دو را فریب داد. دکتر فرهمند پور با بیان این که متأسفانه فرهنگ عرفی ما بیشتر تابع اسرائیلیات و اندیشههای تحریف شده تورات است، گفت: این فرهنگ عرفی در تولیدات فرهنگی از جمله فیلمهای سینمایی و سریالها بازتولید و شیطانی عمدتاً در صورت یک زن متجلی می شود.وی با نقد نظری که زنان را «ناقص ایمان» می داند، اظهار داشت: قرآن وقتی می خواهد نمونه آرمانی و مصداق کاملی از ایمان را مثال بزند از زن مومن فرعون نام می برد، در حالی که طبیعتاً نمی توان موجود ناقص ایمان را مصداق نمونه آرمانی دانست. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، علم، ایمان و اخلاق را گوهر روحانی و موهبت الهی دانست که بر زن و مرد یکسان فرو می بارد و گفت:تفاوت های تشریعی را بر مباحث تکوینی ارجاع ندهیم،زن در حقوق، تکلیف، علم، ایمان و آفرینش با مرد یکسان است و اگر تفاوت هایی هم در این زمینه وجود دارد شکلی است. وی قیاس نظام تشریعی و حقوق و تکالیف مندرج در آن در آموزههای اسلامی و غربی را بدون در نظر گرفتن مختصات جامع هر دو نظام غیر ممکن دانست وگفت: ما بایدکل نظام و ساختار حقوق اسلام را با کل نظام حقوقی غرب مقایسه کنیم، به عبارت دیگر باید به دادهها و گرفتهها همزمان توجه شود امام ذهن ما در بسیاری از موارد صرفاً به داده ها معطوف می شود. دکتر فرهمندپور با اشاره به این که مرحوم مطهری جزو معدود کسانی است که نگاه نظام مند و سیستماتیکی به مباحث حقوقی زنان در اسلام داشت، گفت: با توجه به اقتضائات زمانی امروز باید تلاش وسیعی برای ارائه مدل علمی، متعادل و متوازن از نظم جامعه حقوقی زنان که در برگیرنده حقوق و تکالیف آن ها باشد صورت گیرد.وی افزود: برای رسیدن به چنین چشم اندازی باید با نگاه کلان و دراز مدت، منفعت طلبی جای خود را به مصلحت گرایی بدهد و عدالت طلبی جای جنسیت گرایی بنشیند.عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: اگر توازن نظم حقوق و تکالیف برقرار نشود در خانوادهها با «مردسالاری» یا «زن سالاری» مواجه میشویم، از طرف دیگر امکان بروز و ظهور تفکرات «فمنیستی» فراهم می شود، که البته امروز زنان غربی جدی ترین انتقادات را درباره مبانی اندیشه های فمنیستی مطرح می کنند.وی گفت: با وجود استقرار نظام مددکاری و حمایت حقوقی و قانونی از زنان در غرب می بینیم بالاترین میزان خشونت علیه زنان و کودکان و تجاوزهای جنسی پدران به فرزندان و پدربزرگها به نوهها در آمریکا صورت می گیرد که نشان می دهد مدل این جوامع برای احیای حقوق زنان متوازن نیست. دکتر فرهمند پور با بیان این که بسیاری از تکالیفی که امروز به زنان نسبت میدهیم از حقوق آنها در اسلام است، گفت:از نگاه اسلام مادر و فرزند حق دارند به هر اندازه که بخواهند همدیگر را ببینند اما نگهداری فرزند تکلیف زن نیست، از طرف دیگر در آموزههای اسلام زن حق دارد استقلال مالی داشته باشد اما گاهی حق زنان در اشتغال به تکلیف بدل می شود. وی افزود: 14 قرن است که ما فرق نکردهایم مدل پیشنهادی اسلام درباره نظام حقوق زنان را عملیاتی کنیم و آنچه امروز به اجرا در میآید صورتی ناقص از این نظام است و با وجه آرمانی آن فاصله زیادی دارد.عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به لزوم تأسیس نهادهای جدید و با تعریف ساختارهای موجود فرهنی، اقتصادی،اجتماعی و سیاسی در جهت تحقق مدل مطلوب پرداخت و گفت: در اسلام تأمین معاش خانواده، کار خانه بیرون، نگهداری و شیردادن به بچه و نظایر آن از وظایف زن نیست، طبیعی است این سوال پیش میآید که «پس وظیفه زن چیست؟» این جا ما یک خلاء روبرو هستیم. وی افزود: ما از یک سو می گوییم کار در خانه وظیفه زن نیست و از سوی دیگر در ارزش گذاری زن به کار او در خانه استناد می کنیم، مهریه که قانون شرع و جهیزیه سنتی عرفی است نقش هایشان را با هم جا به جا می کنند .به مهریه که میرسیم میگوییم«چه کسی داده، چه کسی گرفته» اما در جهیزه می گویم« اگر نباشد دختر نمی تواند خانه بخت برود» ، در صورتی که سنت اهل بیت (ع) این بود که بلافاصله پس از ازدواج مهریه همسرشان را پراخت می کردند.دکتر فرهمند پور افزود: ما به اسلامی که می گوید «ارث زن نصف ارث مرد است» عمل می کنیم اما اسلامی که «مهریه زن را عندالمطالبه می داند» کنار می گذاریم.عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بر شماری اصول بنیادین نظام حقوقی زنان وخانواده در اسلام گفت: از دید اسلام زنان حق دارند از امنیت کامل برخوردار باشند بدون آن که برای ایجاد آن تکلیفی داشته باشد (البته جهاد دفاعی و امر به معروف در شرایطی استثنا است ) زنان محقند به لحاظ معیشتی کاملاً تأمین باشند بدون اینکه دراین زمینه تکلیفی شود متوجه آنان باشد. وی گفت: در آموزههای دینی زنان حق دارند از اشتغال سالم و ایمن برخوردار باشند و با کسب ثروت از هر طریق مشروع، استقلال اقتصادی آنان باید به رسمیت شناخته شود. از طرف دیگر مسئولیت انجام خدمات خانگی متوجه مردان است که با آن را شخصا یا از طریق استخدام خادم به انجام برسانند، البته زنان می توانند این امور را در صورت تمایل با دریافت دستمزد یا بدون آن انجام دهند.وی افزود: تأمین معاش زن در زمان تجردی با پدر و در زمان تأهل با همسر است و اگر به هر دلیل پدر یا همسر به هر دلیل از جمله فوت یا طلاق نتوانند از عهده این مسئولیت برآیند حکومت باید این وظیفه را بر عهده بگیرد، البته این تأمین معاش صدقه نیست و باید توأم با احترام باشد، در صورتی که ما با جعل عباراتی چون«زنان خود سرپرست» ، "زنان سرپرست خانوار» و واگذاری چرخ خیاطی قسطی این امر را با عزت مندی دنبال نمی کنیم. دکتر فرهمند پور گفت: آنچه زن را به مرد در خانواده به پیوند می دهد اتوکشیدن و غذا پختن و ارتباط جنسی نیست ، اینجا به تعبیر حافظ یک «آن» گم شده است، آنی که همان انس و آرامش است، این انس و آرامش مثل نخ نبات اعضای خانواده را دور هم جمع می کند.وی در پایان تصریح کرد: چرا زن غربی با وجود همه حمایت های قانونی احساس خوشبختی نمی کند چون آن جا نخ نبات وجود ندارد و انس و الفت شکل نمیگیرد. موضوع مطلب : پیوندها لوگو لینک های مفید آمار وبلاگ
امکانات جانبی |